Un estudi del CSIC determina que no hi ha presència del coronavirus en les instal·lacions de Metrovalencia

  • S'han analitzat diverses mostres recollides en baranes, torns, màquines expenedores, manetes d'entrar, escales i filtres d'aire condicionat

  • També s'estan prenent mostres en el TRAM d'Alacant, en l'estació d'Estels, la que més viatgers registra diàriament i punt d'enllaç de les línies 1, 2, 3 i 4

Un treball desenvolupat per l'Institut d'Agroquímica i Tecnologia d'Aliments (IATA), centre d'investigació del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), en col·laboració amb Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) i l'empresa G-agua, ha demostrat que no hi ha ni rastre del coronavirus en les instal·lacions i trens de Metrovalencia. La investigació, presentada ahir en roda de premsa per Arcadi España, conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, ha sigut coordinada pels investigadors del CSIC Gloria Sánchez i Xavier Querol. S'han recollit mostres en baranes, torns, màquines expenedores, manetes d'entrar, escales i filtres d'aire condicionat, i en cap d'elles s'ha detectat la presència del coronavirus SARS-CoV-2, causant de la COVID-19.

En total, s'han analitzat 33 mostres de superfície i quatre de filtres en les estacions de metro amb més afluència de gent (Colón i Xàtiva), mitjançant tècniques moleculars de PCR quantitativa, i totes les proves han donat negatiu.

Respecte als trens, s'han obtingut mostres d'unitats que han circulat entre les 6 i les 22 hores i per zones de gran afluència. Els punts de control s'han fixat sobre portes interiors, baranes, botó i maneta d'obertura d'eixida i entrada i interior de la trapa del filtre d'aire condicionat. Les mostres es van emportar a les instal·lacions del IATA per a realitzar la corresponent anàlisi i informe.

Les mostres es van dopar amb un coronavirus porcí com a control de procés, i es van analitzar 3 zones diferents del genoma de SARS-CoV-2. Els resultats obtinguts, segons el parer del conseller Arcadi España, “confirmen que les mesures de prevenció, seguretat i higiene que s'han pres des d'FGV estan donant els seus fruits”. El conseller, que ha animat als usuaris a confiar en el transport públic, ha advertit, no obstant això, que el risc zero no existeix; si bé la intenció de l'Administració és limitar al màxim aqueix risc, que també depén de la corresponsabilitat ciutadana.

Segons ha assenyalat Xavier Querol, professor d'investigació del CSIC en l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua (IDAEA), "el transport públic és un sistema segur. Abans que esclatara la pandèmia, diverses ciutats de la Comunitat Valenciana es trobaven en ple procés de transformació cap a un model més sa enfocat al transport públic en detriment del trànsit rodat privat".

Aquest primer estudi es repetirà de manera periòdica conforme es vaja recuperant l'afluència d'usuaris. També s'estan prenent mostres en el TRAM d'Alacant, en l'estació d'Estels, la que més viatgers registra diàriament i punt d'enllaç de les línies 1, 2, 3 i 4 i en dos trens, els resultats dels quals es donaran a conéixer pròximament.

Aquestes anàlisis són importants per a determinar si fora necessari aplicar mesures addicionals de prevenció per part de les autoritats. De moment, és obligatori l'ús de màscara, es netegen diàriament les estacions i les unitats mòbils amb lleixiu, s'ha instal·lat gel hidroalcohólico en trens i estacions, s'han marcat itineraris d'entrada i eixida i s'ha eliminat l'efectiu per a la compra de títols.